

Malah, Professor Madya Dr Everett K Rowson dari New York University telah mengkaji sumber-sumber ini dan mendapati bahawa terdapat ramai golongan khunsa dan mukhannas (lelaki lembut) yang wujud pada zaman Rasulullah. Menurut pengumpul sirah, tidak ada pun bukti bahawa Rasulullah telah menghukum kaum lelaki ataupun perempuan kerana menjalinkan hubungan sejenis. Malah, ini belum lagi kita mendalami perbezaan pendapat di antara golongan penulis tafsir, dan golongan sejarawan yang menulis tentang riwayat hidup Rasulullah, atau sirah. Dan ini bukannya sesuatu yang remeh - al-Qurtubi dan al-Jassas bukanlah calang-calang ulama. Tetapi adalah jelas dari sini bahawa di kalangan fuqaha ketika zaman kegemilangan Islam pun terdapat perbezaan pendapat, walaupun tentang benda yang dipersetujui haram. Dan benar, al-Jassas dan al-Qurtubi bersetuju tentang apa itu “haram”. ” Al-Jassas menegaskan bahawa dua perawi untuk hadis ini “tidak boleh diharap langsung, dan tiada hukuman undang-undang yang boleh dikenakan berdasarkan riwayat mereka”.īenar, al-Jassas masih menegaskan bahawa liwat di antara dua orang lelaki adalah berdosa. Malah, dalam Ahkam al-Qurannya, al-Jassas tidak bersetuju dengan hadis Rasulullah dari Abu Hurairah, diriwayatkan oleh Ibn Majah, yang berbunyi: “Rejam kedua-dua pihak yang melakukan.

Liwat, kata al-Jassas, bukannya merupakan jenayah hudud. Akan tetapi, dia bertentangan pendapat tentang isu liwat. Noh Gadut (dari Al Islam, Jun 2009)Al-Jassas bersetuju dengan al-Qurtubi, bahawa perbuatan zina di antara lelaki dan perempuan mengundang hukuman bunuh. Jelas, bukan? Tetapi sekarang kita kena kupas pula pendapat fuqaha dari mazhab Hanafi, al-Jassas (meninggal sekitar kurun ke-10 Masihi). Maka sesiapa saja yang melakukannya patut direjam sampai mati. Dalam tafsir al-Qurannya, al-Qurtubi menegaskan bahawa perbuatan liwat di antara dua orang lelaki adalah jenayah hudud. Kita ambil contoh fuqaha dari mazhab Maliki, al-Qurtubi (meninggal pada tahun 1273 Masihi). Tetapi betulkah ini merupakan pendekatan ketika zaman kegemilangan Islam? Hindraf? Haram.ĭan menurut logik ini, kalau anda tidak setuju anda memang mencari nahas. Pakai baju hitam di depan bangunan DUN Perak? Haram. Mogok lapar oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (DUN) Pakatan Rakyat di Perak? Haram. Ia juga digunakan untuk apa saja yang nampaknya menggugat kedudukan pemerintah di negara ini. Tak setuju dengan keputusan majlis fatwa? Haram.ĭan perkataan “haram” bukan hanya digunakan untuk isu-isu yang berkaitan langsung dengan aqidah atau iman orang Islam. Tentang penggunaan perkataan “ Allah” dalam penerbitan gereja Katolik? Haram. Tentang NGO wanita Sisters in Islam? Haram.

Saya bukannya nak pertikaikan soal hukum, tapi saya tetap kagum bahawa di kalangan alim ulama di Malaysia, rata-ratanya senang sangat menyebut perkataan “haram”. Walau bagaimanapun, Noh menegaskan adalah haram bagi mereka yang melakonkan watak berkenaan sekalipun mesejnya untuk tujuan berdakwah.Īpabila membaca artikel ini, saya merasakan seolah-oleh perkataan kegemaran Noh ialah “haram”. “Bukannya niat kami untuk lebih menggalakkan atau meramaikan lagi golongan ini dalam masyarakat apabila kami melakonkan watak tersebut.” Asyraf sendiri berkata, “Apa yang ingin disampaikan melalui watak ini ialah supaya masyarakat tidak menghina mereka kerana kejadian lembut itu adalah kejadian Tuhan. Pementasan tersebut menggandingkan barisan pelakon hebat termasuk Datuk Jalaluddin Hassan dan Asyraf Muslim. Noh telah diminta oleh Al Islam untuk mengulas tentang pementasan teater Patung Kertas 2, yang memaparkan kehidupan lelaki lembut dan mak nyah. mengutuk, melaknat lelaki yang mengenakan atau memakai pakaian perempuan dan perempuan yang mengenakan atau memakai pakaian lelaki.'”

Noh memetik hadis “dari Abu Hurairah yang diriwayatkan oleh Imam Abu Daud, Ahmad, Nasaie dan al-Hakimi, menyebut, ‘Bahawa Rasulullah s.a.w. Inilah kata putus Penasihat Majlis Agama Islam Negeri Johor, Datuk Noh Gadut, seperti yang dilaporkan dalam artikel Sekalipun tujuan dakwah, ia tetap haram!, dalam majalah Al Islam edisi Jun 2009. “BAGI lelaki mahupun perempuan diharamkan, dilaknat dan dikutuk oleh Allah dan rasul jika mereka menyerupai lawan jenisnya dalam pelbagai penampilan, lakonan, perbuatan, perkataan, pakaian, cara berjalan atau dalam kegiatan seharian walaupun dengan alasan dakwah.”Īl Islam edisi Jun 2009Nauzubillah.
